fallback

София пак е сред най-перспективните дестинации в Европа за строителство на молове

Инвестициите в търговски центрове в Централна и Източна Европа значително изпреварват обемите в Западна Европа

10:57 | 22.11.16 г.

София отново е наредена от глобалната консултантска компания Cushman&Wakefield сред дестинациите с най-голям потенциал за строителство на търговски площи заради по-ниските запаси спрямо средното равнище за Европа и силните макроиконоически фундаменти, посочва се в новия доклад на компанията за тенденциите при строителството на търговски площи в Европа.

Другите обещаващи дестинации са Лондон, Бристъл, Единбург, Барселона, Мюнхен, Анкара, Истанбул и Букурещ, пише в доклада.

Страната ни остава сред най-слабо наситените с модерни търговски площи пазари в Европа. На 1 000 души население в България се падат малко над 100 кв.м, показват данните, събрани чрез местния партньор на компанията Forton. По-слабо наситени пазари са само Гърция с малко над 57 кв.м, Босна и Херцеговина с малко над 74 кв.м, Сърбия с почти 75 кв.м и. Румъния с 97 кв.м.

Наситеността на пазара в София е повече от два пъти по-висока в сравнение със средното за страната – почти 235 кв.м на 1 000 души население, което обаче пак е два пъти под средното европейско ниво. Същевременно се очаква потребителските разходи в столицата да се увеличават годишно с над 4% през следващите пет години, което дава добри възможности за бизнеса.

Моловете в София

През последните години инвестициите в търговски центрове в София значително се забавиха. За поредна година няма открит нов шопинг център, след като заработиха Mega Mall в “Люлин” и Sofia Ring Mall на Околовръстния път до IKEA.

Остава само един неоткрит мол – Plaza Center в Люлин, чието довършване предвид собствеността му – свързан е с гръцкия конгломерат Marinopoulos, който поиска защита от кредитори и ще бъде погълнат от местен конкурент в Гърция, остава под въпрос.

Кризата значително засили конкуренцията между моловете в София в битката им за клиенти. Някои от тях се наложи да се препозиционират, за да излязат от тежкото положение, в което изпаднаха.

В момента ситуацията е относително стабилна, като единствено веригите за бързооборотни стоки внасят някаква динамика в сегмента и то основно оттеглянето на Carrefour зарази проблемите на Marinopoulos и разместването на Пикадили.

В страната обаче през тази година отвори един нов мол – “Марково тепе” в Пловдив, който намери нов инвеститор и беше довършен.

Най-активните строителни площадки и най-наситените пазари

Турция и Русия са най-активните строителни площадки в сегмента на търговските центрове. Общата площ на новопостроените търговски центрове в двете държави е повече от 40% от всички завършени площи през първата половина на годината.

През първото полугодие на пазара в Турция са излезли над 287 хил. кв.м нови площи в търговски центрове, а в Русия – над 257 хил. Следва Франция със 141 700 кв.м, Италия с 92 хил. кв.м и Румъния с почти 83 хил. кв.м.

Топ 10 на най-активните пазари се допълва от Полша, Швеция, Германия, Хърватия и Белгия.

Норвегия е държавата с най-висока наситеност на модерни търговски площи не само в Западна Европа, а на Стария континент като цяло – почти 914 кв.м на 1 000 души население, сочат данните

От западноевропейските пазари следва Люксембург с 519 кв.м, Швеция с 436 кв.м, Финландия с почти 420 кв.м и Холандия с 361 кв.м. На другия полюс – най-слабо наситен пазар, е Гърция с малко над 57 кв.м, следвана от Белгия със 120 кв.м, Германия с почти 180 кв.м, Италия с малко под 230 кв.м и Испания с почти 246 кв.м.

От източноевропейските пазари най-наситеният е Естония с 636 кв.м на 1 000 души население, следвана от Словения с почти 380 кв.м, Литва с 328 кв.м, Латвия с малко над 318 кв.м и Хърватия с 311 кв.м.

Източна vs Западна Европа – инвеститорите изместват фокуса си

Приблизително 8,1 млн. кв.м новопостроени търговски центрове ще излязат на пазара в Европа до края на тази и през следващата година, показват още данните. Все повече оператори разширяват зоните за забавление в шопинг центровете, за да подобрят преживяването на клиентите, посочва се в доклада на компанията.

През първата половина на тази година на пазара в цяла Европа са излезли 1,3 млн. кв.м нови площи в търговски центрове, което е със 7% по-малко в сравнение с първата половина на миналата година. Така общият обем площи в Европа достига 156,3 млн. кв.м към края на тази година и се очаква да се увеличи до 164,4 млн. кв.м до края на 2017 г.

В Западна Европа до края на годината се очакват нови 1,4 млн. кв.м площи в търговски центрове, което е почти три пъти повече спрямо първото полугодие. Така общият обем на новопостроените площи през тази година ще достигне 1,9 млн. кв.м, което е с 25% повече спрямо 2015 г. В региона отново преобладават ремонтите и разширенията за сметка на изцяло новите търговски центрове.

За следващата година на пазара в Западна Европа е предвидено да излязат още 1,7 млн. кв.м новопостроени площи в търговски центрове. Най-активният пазар остава Франция с 800 хил. кв.м, от които 140 хил. кв.м са в широкия регион около Париж, показват данните.

Обемите в Централна и Източна Европа продължават да са значително по-високи. До края на годината се очаква на пазара в региона да излязат 2,4 млн. кв. м, а през следващата година – 2,6 млн. кв.м.

Инвестициите в търговски центрове в Европа като цяло са намалели с почти 50% на годишна база през първата половина на годината до 8,5 млрд. евро. Обемите са и значително по-ниски в сравнение с инвестициите за същия период на предходните три години.

Същевременно обаче инвестициите в Централна и Източна Европа се увеличават със 17% за полугодието спрямо същия период на миналата година, като най-голям дял е привлякла Полша, следвана от Чехия, Словакия, Румъния и Унгария. Т.е. намалението на общите обеми идва основно от забавянето на инвестиционната активност в сегмента на търговските центрове в Западна Европа.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 13:08 | 12.09.22 г.
fallback